Technologie verandert de zorg, maar niet altijd op de manier die we verwachten. Wel op manieren die echte impact hebben. Als zorginstelling worstel je waarschijnlijk met de vraag welke IT-ontwikkelingen echt relevant zijn voor jouw organisatie en welke vooral een hype zijn. In deze blog vertelt Peter Sminia, directeur van SilverCloud Zorg IoT, over vier grote trends die hij als strategisch adviseur voor zorginstellingen dagelijks tegenkomt en hoe je deze praktisch kunt inzetten.
Basis op orde én toekomst in het vizier
Naast het aansturen van SilverCloud Zorg IoT nemen Karla, Wim en ik ook regelmatig een adviserende rol op ons bij zorginstellingen. Daarbij zien we altijd een tweedeling. Ten eerste moet je natuurlijk de basis op orde krijgen; IT moet immers gewoon werken. Aan de andere kant moet je een route uitstippelen: hoe gaat IT je de komende jaren helpen als organisatie? Hoe ga je dat vormgeven en hoe ga je zorgen dat het pragmatisch gedaan wordt? In die strategische discussies zien we de volgende vier grote trends.
1. Administratielast door wetgeving: automatiseren wordt noodzaak
Zorginstellingen krijgen door wetgeving steeds meer administratieve verplichtingen opgelegd. Alle gegevens die je moet bijhouden en rapporteren aan inspectie, zorgverzekeraars en andere instanties – dat kun je niet meer handmatig volhouden. Het dwingt zorginstellingen tot digitalisering. Maar in plaats van dit als een probleem te zien, kun je het ook als kans benaderen. De sleutel tot succes ligt in het slim automatiseren van administratieve processen. Als je dezelfde informatie vier of vijf keer moet rapporteren aan verschillende instellingen, kan een goed opgezet systeem al die rapportages automatisch genereren zodra de basisinformatie er is.
2. Van applicaties naar processen: denk als een IT-er
Als IT-er denk je in processen en workflows. Wie geen IT-achtergrond heeft, denkt echter in applicaties. Te vaak focussen zorginstellingen nog op de applicaties: welke schermen zijn er, wat voor waarschuwingen verschijnen waar? De echte kracht ontstaat pas wanneer je naar de processen kijkt. Dan kan technologie de professionals begeleiden: “Je zit nu in stap 4, dit moet je gaan doen.”
Zo wordt technologie een gids die je ondersteunt, in plaats van een extra systeem dat je moet leren bedienen. Dit betekent wel dat zowel zorginstellingen als applicatieleveranciers anders moeten gaan denken – niet in schermen en knoppen, maar in werkprocessen en ondersteuning.
3. Sensortechnologie: continue inzichten voor betere beslissingen
Hoe verzamel je gegevens op continue basis en neem je op basis daarvan beslissingen? Dit is waar sensortechnologie zijn waarde bewijst. Het gaat niet alleen om het meten van temperatuur of aangeven van de locatie, maar om het creëren van inzichten die je helpen betere zorgbeslissingen te nemen.
Deze trend past perfect bij wat we bij SilverCloud Zorg IoT doen met onze AssetGuard-oplossing voor realtime lokalisatie. Door continu data te verzamelen over hoe hulpmiddelen gebruikt worden, krijg je inzichten die voorheen onmogelijk waren. Deze informatie helpt je niet alleen operationeel, maar ook strategisch bij het nemen van investeringsbeslissingen.
In de thuiszorg en gehandicaptenzorg zien we ook praktische innovaties die echt een verschil maken. Zelfs simpele technologie – denk aan stofzuigrobots – blijkt enorm waardevol voor de zelfredzaamheid van cliënten. Het illustreert hoe technologie bijdraagt aan iets dat overal een belangrijk thema is: het is fijner voor mensen zelf en drukt uiteindelijk ook de kosten.
4. Kunstmatige intelligentie: van hype naar praktische toepassing
Iedereen heeft hoge verwachtingen van AI in de zorg, en terecht. Maar tegelijk worstelt iedereen met de vraag: hoe maken we het echt praktisch? Op korte termijn kijkt men vooral naar tools als Copilot en ChatGPT, maar dan ontstaat meteen de volgende vraag: hoe doen we dat met patiëntdata?
De heilige graal is dat elke instelling straks een eigen large language model (LLM) heeft, gebouwd op hun eigen data. Zo deel je geen (patiënt-)informatie en gebruik je toch de intelligentie van ChatGPT-achtige systemen in een private omgeving. Maar dat duurt wel vijf tot tien jaar. Wat ik eerder een vlucht zie nemen, zijn chatbots van de nieuwe generatie. Of het nu gaat om HR-processen, het verzamelen van sollicitantgegevens, ondersteuning bij contracten, of het verbeteren van intakes in de zorg – chatbots zijn enorm waardevol. Het risico is wel dat er wildgroei ontstaat, dus organisaties moeten keuzes gaan maken over welke chatbot-toepassingen ze strategisch gaan inzetten
Ook pragmatisch aan de slag met IT-trends?
Deze vier trends bepalen de komende jaren hoe IT de zorg gaat helpen. Worstel jij ook met de vraag welke IT-trends relevant zijn voor jouw zorginstelling? Als strategisch adviseurs helpen we zorginstellingen regelmatig bij het vormgeven van hun IT-strategie. Neem contact op als je wilt weten hoe je deze trends praktisch kunt inzetten in jouw organisatie.
Peter Sminia, directeur SilverCloud Zorg IoT