Het is natuurlijk fijn om met behulp van real time tracking precies te weten waar je medische apparatuur zich bevindt. Zorgmedewerkers kunnen hierdoor flink wat tijd besparen in hun dienst en managers weten welke apparaten er in huis zijn. Maar hoe lees je deze data nou precies en wat kun je er nog meer mee? Daar gaan we in deze blog op in.

De voordelen op een rijtje

Door de data van real time tracking goed te gebruiken en analyseren, ontgrendel je een hoop voordelen die een directe positieve invloed hebben op de werkvloer. Denk hierbij aan:

  • Een zeer laagdrempelige manier om efficiënter te werken
  • Direct te gebruiken applicatie en direct beschikbare inzichten
  • Kostenbesparing door een hogere en functionelere gebruiksgraad van de reeds aanwezige apparatuur
  • Overzicht van alle aanwezige apparatuur en hulpmiddelen, de boekhouding klopt
  • Belangrijke inzichten rondom de status van medische apparatuur

Simpel en overzichtelijk

Je wil de beschikbare data natuurlijk op een simpele en overzichtelijke manier kunnen bekijken. Als drukke medewerker heb je geen tijd om een steile leercurve te moeten doorlopen om gebruik te kunnen maken van real time tracking. Daarom is alle data gewoon beschikbaar via een smartphone app, een internetplatform en is deze data ook te koppelen aan het asset management platform dat reeds in gebruik is. Denk hierbij aan Afas of Topdesk.

Waardevolle inzichten

Vanaf deze platformen kun je rapportages draaien die waardevolle inzichten opleveren. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel medische apparaten er in het gebouw zijn, waar deze zich bevinden, wanneer het is aangekocht en wanneer het laatste onderhoud is geweest. Ook kun je filteren op bepaalde type medische hulpmiddelen en bepaalde merken. Wie vanaf het begin deze informatie consequent invult, kan sneller en beter anticiperen op de behoeftes rondom medische apparatuur.

De juiste conclusies

Uit de track and trace van medische apparatuur en de hierbij behorende data kun je verschillende conclusies trekken. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe vaak een apparaat gebruikt wordt. Daaruit kun je bijvoorbeeld ook afleiden wanneer er weer onderhoud nodig gaat zijn en ben je problemen met apparatuur voor.

Daarnaast geldt voor veel zorginstellingen dat er meerdere locaties zijn waar medische apparatuur aanwezig is. Deze wordt niet altijd even goed verdeeld waardoor er op de ene plek een tekort en op de andere plek een overschot ontstaat. Met behulp van track en trace kun je de balans hierin weer herstellen.

Snel aan de slag

Het grote voordeel van track and trace is dat dit direct geïmplementeerd kan worden en direct voor zowel zorgmedewerkers als managers te gebruiken is. De data kan direct gekoppeld worden aan de juiste systemen waardoor alles direct inzichtelijk is. Apparaten verschijnen direct met hun locatie in de bijbehorende app.

Benieuwd naar de mogelijkheden van real time tracking voor jouw zorginstelling? Binnen 6 tot 9 maanden heb je de investering in Silvercloud IoT terugverdiend. Begin direct met besparen en neem contact met ons  op.