We hebben het al vaak over de vele voordelen van Real Time Lokalisatie in de zorgsector gehad. Wat hier echter vaak bij over het hoofd wordt gezien, is de impact op de relatie met jouw onderhoudspartij. In deze blog bespreken we de knelpunten in de huidige onderhoudsworkflow en hoe RTLS deze kan optimaliseren, met voordelen voor zowel zorginstelling als onderhoudspartij.

De huidige onderhoudsworkflow: inefficiënt en risicovol

Onderhoudspartijen baseren zich vaak op een lijst van hulpmiddelen die ze op reguliere basis onderhouden. Maar aan dit proces en deze manier van werken zitten enkele haken en ogen:

  • Tijdsverlies: Monteurs spenderen kostbare tijd aan het zoeken naar hulpmiddelen, wat ten koste gaat van de onderhoudstijd of onnodige kosten met zich meebrengt voor de zorginstelling.
  • Incomplete onderhoudsbeurten: Niet alle hulpmiddelen worden gevonden, wat resulteert in een lager onderhoudsniveau en een verhoogd risico op storingen. Sterker nog: in een zorginstelling geldt vaak dat 85% van de apparaten en hulpmiddelen zijn onderhouden, terwijl 15% dat niet is. Een zorginstelling is áltijd aansprakelijk en loopt met een slechte onderhoudsgraad een behoorlijk risico.
  • Verkeerde facturatie: Zorginstellingen betalen mogelijk voor onderhoud van hulpmiddelen die verloren of gestolen zijn of kapot waren en afgevoerd werden zonder dat dit is geregistreerd.

RTLS als oplossing: grip op je hulpmiddelen

RTLS biedt een krachtige oplossing voor de bovenstaande knelpunten:

  • Eenvoudige lokalisatie: Monteurs kunnen via een app of tablet de exacte locatie van alle hulpmiddelen inzien, waardoor ze deze snel en efficiënt kunnen vinden.
  • Volledige onderhoudsbeurten: Alle hulpmiddelen worden gegarandeerd onderhouden, waardoor de naleving van wettelijke normen en de veiligheid van cliënten en medewerkers gewaarborgd worden.
  • Correcte facturatie: Facturen zijn gebaseerd op de daadwerkelijk aanwezige en onderhouden hulpmiddelen, wat leidt tot een transparantere en eerlijkere kostenstructuur.

Versterk de samenwerking met je onderhoudspartij

RTLS kan de basis vormen voor een versterkte samenwerking tussen zorginstelling en onderhoudspartij:

  • Gedeelde data: De data van het RTLS-systeem kan worden gedeeld met de onderhoudspartij, waardoor ze een completer beeld krijgen van de onderhoudsbehoeften van de zorginstelling.
  • Onderhoud inzichtelijk: Andersom kan de onderhoudspartij ook de data met de zorginstelling delen zodat een medewerker direct via de app kan inzien of een medisch apparaat is onderhouden.
  • Proactieve planning: De data kan worden gebruikt om onderhoudsprocessen te optimaliseren en preventief onderhoud te plegen, waardoor storingen worden voorkomen.

RTLS is niet alleen een krachtige tool voor het optimaliseren van het interne hulpmiddelenbeheer, maar kan ook de samenwerking met de onderhoudspartij efficiënter, makkelijker, sneller en kostenbesparender maken. Zo verhoog je de kwaliteit van de hulpmiddelen en apparaten en daarmee gelijktijdig de kwaliteit van de zorg. Door de voordelen van RTLS te benutten, ben je als zorginstelling minder afhankelijk van je onderhoudspartij en hou je zelf meer grip op de kwaliteit.

Neem contact met ons op om te bespreken hoe RTLS bij jou op locatie ingezet kan worden.