In de zorg is het belangrijk dat je zelf de regie hebt. Dat geldt dus ook voor je medische hulpmiddelen. Met steeds meer leveranciers en allerlei verschillende apparaten is het lastig om alles bij te houden. Het gevolg? Een tekort of juist een overschot aan apparatuur en hulpmiddelen. Spullen die kwijt zijn en een flinke tijd- en geldverspilling. Goed hulpmiddelenbeheer is essentieel om op een efficiënte en overzichtelijke manier te werken. Daarmee neem je de touwtjes zelf in handen en maak je je zorginstelling een stuk efficiënter.

De modules van AssetGuard

Met AssetGuard vang je 4 vliegen in één klap. Dit systeem heeft namelijk 4 verschillende modules: Snelvinder, Insight, Integratie en Workflow & Alarmering. Dit betekent dat je medische hulpmiddelen niet alleen sneller vindt, maar ook alle administratieve zaken in één systeem beheert. Daarmee creëer je overzicht en verlies je de apparatuur, en de kosten, niet meer uit het oog.

Sneller hulpmiddelen vinden (Snelvinder)

AssetGuard helpt je om in één oogopslag te zien waar medische hulpmiddelen zich bevinden. Dit bespaart een zorgmedewerker tot wel 30 minuten per week aan onnodige zoektijd. Deze tijdsbesparing komt de kwaliteit van de zorg ten goede.

Waarom je niet afhankelijk wil zijn van leveranciers (Insight)

Veel zorginstellingen laten hun leveranciers het beheer van hun hulpmiddelen regelen. Dat is best lastig want zo ben je altijd afhankelijk van andere partijen. Met een eigen asset managementsysteem, zoals TopDesk, hou je altijd zelf de regie:

  • Onafhankelijk: Je zit niet vast aan de systemen en regels van je leveranciers.
  • Duidelijk: Je weet precies alles over je hulpmiddelen, van aankoop tot onderhoud.
  • Makkelijk: Alles is centraal geregeld, dus je bespaart tijd en moeite.
  • Goedkoper: Je hebt meer grip op je uitgaven, dus je bespaart op de lange termijn.

Alles in één systeem (Integratie)

In het asset managementsysteem hou je alles rondom je medische apparatuur en hulpmiddelen bij. Denk aan:

  • Alle hulpmiddelen geregistreerd, met details zoals type, locatie, aankoopdatum en leverancier.
  • Alle onderhoudsbeurten netjes op een rijtje, inclusief planning en verslagen.
  • Hoeveel wordt een apparaat gebruikt? En waar staat het op dit moment?
  • Handleidingen, certificaten en andere belangrijke papieren altijd bij de hand.

Samenwerking met leveranciers

Als je je asset managementsysteem ook nog koppelt met dat van je leverancier(s), kun je zorgen voor een complete blik op je hulpmiddelen. Denk aan aankoopdata en informatie over wanneer je een middel niet meer gebruikt. Zo kun je de aanwezige hulpmiddelen en apparatuur slim over de afdeling(en) verdelen en ga je tijds- en kostenefficiënt met de materialen om.

Afbakening (Alarmering en workflow)

Met een alarmering kan een medisch hulpmiddel niet zomaar van een locatie verdwijnen. In coronatijd mocht medische apparatuur vanwege besmettingsgevaar bijvoorbeeld niet van een bepaalde vleugel af. Met alarmering binnen AssetGuard stel je deze afbakeningen makkelijk in.

Consistentie is het toverwoord

Goed hulpmiddelenbeheer valt en staat bij consistentie. Blijf relevante informatie invoeren en zorg dat alle medewerkers op de hoogte zijn van het hulpmiddelenbeleid. Zo gooit een medewerker niet zomaar iets weg, zonder het te registreren.

Wees je er ook bewust van dat waar mensen werken, fouten worden gemaakt. Automatiseer het registratieproces van hulpmiddelen daarom zoveel mogelijk. Zo zorg je ervoor dat alle informatie altijd up-to-date is en je de kwaliteit van de medische hulpmiddelen, apparatuur en zorg kunt blijven garanderen.

SilverCloud ZorgIoT: jouw partner in hulpmiddelenbeheer

Wil je weten hoe SilverCloud ZorgIoT jou kan helpen om de baas te worden over je medische hulpmiddelen? We staan voor je klaar om je te adviseren over de mogelijkheden. Samen met jou creëren we een optimaal hulpmiddelenbeheer systeem dat je zorgproces stroomlijnt en je zorginstelling klaarstoomt voor de toekomst. Benieuwd hoe? Kijk naar onze oplossing AssetGuard en dan specifiek de module naar AssetGuard Integration.