Gerben zucht en werpt nog een blik op zijn notities. Voor de derde keer deze maand hoorde hij van zorgmedewerkers dat er niet genoeg tilliften beschikbaar zijn. Frustratie alom; zorgmedewerkers verspillen kostbare minuten met zoeken naar een tillift, tijd die ze liever besteden aan de zorg voor hun cliënten. Voor Gerben is het duidelijk: er moet een nieuwe tillift komen.
Met de goedkeuring voor deze uitgave onder zijn arm, maakt hij een afspraak met de leverancier. Hij huurt een extra tillift en sluit een contract af voor 3 jaar. Het mag wat kosten, maar de tevredenheid en efficiëntie van het werk, gaat voor.
Hoeveel tilliften zie jij?
Dan wordt de tillift geleverd, een heugelijke dag! Gerben loopt een rondje door de zorginstelling. Hij wil met de komst van de nieuwe aanwinst de voorraad van hulpmiddelen eens voor zichzelf in kaart brengen. Wanneer hij in het magazijn aankomt, ziet hij ineens een bekende, blauwe tillift achterin staan, enigszins verborgen achter wat dozen. Gerben fronst, loopt ernaartoe en bekijkt de tillift van dichtbij. Het is precies het model dat hij zojuist heeft aangeschaft. Het hulpmiddel is zelfs nog in topconditie en wordt duidelijk niet gebruikt. De aanschaf was beter tot zijn recht gekomen voor een ander hulpmiddel. Hij had geld kunnen besparen of misschien zelfs helemaal geen extra tillift nodig gehad.
Had ik dit maar eerder geweten…
Dit scenario laat zien hoe onzichtbare hulpmiddelen de zorginstelling jaarlijks veel geld kunnen kosten. Met een AssetGuard systeem zou dit niet zijn gebeurd. Met AssetGuard kunnen zorgmedewerkers simpelweg het woord “tillift” intypen in een app en de actuele locatie van de tilliften direct in beeld krijgen. Gerben realiseert zich dat hij met deze technologie niet alleen tijdwinst voor het personeel had kunnen creëren, maar ook aanzienlijke kosten had kunnen besparen.
Inzicht in onderhoud
Met AssetGuard krijgt hij niet alleen inzicht in waar hulpmiddelen zich bevinden, maar kan hij ook eenvoudig de onderhoudsstatus checken door een QR-code te scannen. De app geeft aan wanneer de lift voor het laatst is onderhouden en zelfs of er binnenkort onderhoud gepland is. Dit betekent dat alle hulpmiddelen in topconditie zijn, wat bijdraagt aan de veiligheid van de cliënten.
Een investering die zichzelf terugbetaalt
De financiële voordelen van AssetGuard zijn ook voor Gerben aantrekkelijk. Hij kan direct zien welke hulpmiddelen in de laatste periode nauwelijks zijn gebruikt en zo 10-15% besparen op nieuwe aankopen of huurkosten. Zo’n systeem betaalt zichzelf eigenlijk terug: de kostenbesparing op de efficiëntere inzet van hulpmiddelen zorgt ervoor dat de investering vrijwel direct wordt terugverdiend.
De tijdwinst die de zorgmedewerkers ervaren, is eigenlijk de ‘bonus’ die nog bovenop de kostenbesparing komt. Minder tijd verspillen aan zoeken betekent dat zorgmedewerkers zich kunnen richten op hun echte taak: het leveren van zorg. Door AssetGuard zouden zorgmedewerkers zich minder vaak zorgen hoeven te maken om zoekgeraakte hulpmiddelen, waardoor hun werktevredenheid omhooggaat.
Echte zorg door efficiëntie
Wanneer Gerben later aan zijn bureau zit en de dag nog eens overdenkt, vraagt hij zich af hoeveel zorginstellingen worstelen met hetzelfde probleem. Hij heeft één ding geleerd: technologie is er niet alleen om processen te ondersteunen, maar ook om werkelijke zorg te verbeteren door tijd en kosten te besparen.
Wil jij ook ervaren hoe AssetGuard jouw zorglocatie kan helpen? We bespreken graag de mogelijkheden voor een pilot, zodat ook jouw medewerkers zich kunnen focussen op wat echt telt.