De zorg heeft te maken met flink wat uitdagingen. De coronacrisis heeft een gigantische impact op de wereld, maar dubbel zoveel op de zorgsector gehad. Zorgmedewerkers draaien overuren en raken uiteindelijk overbelast. Naast financiële problemen in de zorgsector, zijn tijdsgebrek en personeelsgebrek door uitval de grootste problemen waar deze sector mee te maken heeft. Het gevolg? Een nog zwaardere belasting van de zorgmedewerkers en minder ruimte voor menselijke aandacht voor de patiënt.

Het ziekteverzuim in de zorg is een van de grootste problemen in de sector. Werknemers zijn overbelast en de coronacrisis zorgt nog steeds voor oplopende ziekteverzuimcijfers. De cijfers liegen er niet om. Het ziekteverzuim in de zorg is in één jaar tijd met ruim 16,5 procent gestegen.

Het vullen van roosters in ziekenhuizen en verzorgingstehuizen is een zeer uitdagende puzzel geworden voor elke roostermaker. Tel daarbij op dat zorgmedewerkers standaard met tijdsgebrek te maken krijgt, en nu extra werk van uitgevallen collega’s moeten opvangen, en de vicieuze cirkel van uitval wordt al snel zichtbaar.

Gebruikmaken van de beschikbare middelen

Zorginstanties zullen dus moeten roeien met de riemen die ze hebben én deze zo optimaal mogelijk moeten benutten. In tijdsmanagement valt in dat opzicht nog iets te winnen, door namelijk pragmatische, laagdrempelige IT-oplossingen in te zetten om zo de werkdruk van medewerkers enigszins te kunnen verlichten. Door verschillende processen slim in te richten, kunnen tijdrovende werkzaamheden of acties tot een minimum beperkt worden. Voorbeelden van dit soort tijdrovende zaken zijn:

  • Het zoeken van medische apparatuur in grote zorginstellingen
  • Het uitvallen van noodzakelijke medische apparatuur door achterstallig onderhoud
  • Het creëren van onnodig werk door onduidelijke informatie en communicatie
  • Het niet optimaal gebruikmaken van de beschikbare medische hulpmiddelen door onduidelijke of gebrekkige informatie


Silvercloud Zorg IoT Animatie zorgverlener from SilverCloud on Vimeo.

Pragmatische aanpak

De oplossing voor bovenstaande tijdrovende zaken ligt in een pragmatische aanpak en een innovatieve oplossing die de zorgmedewerker niet extra belast maar juist ondersteunt en ontlast. Met real time lokalisatie kun je veel van deze zaken voor zijn. De locatie van medische apparatuur is voor zorgmedewerkers altijd inzichtelijk via een gemakkelijk te gebruiken app. Onderhoudsinformatie van apparatuur kan in hetzelfde systeem worden opgeslagen en ook de inventarisatie van medische hulpmiddelen wordt hierdoor makkelijker en inzichtelijker.

Schoonheid in eenvoud

Zo zal het dus bijvoorbeeld niet meer snel voorkomen dat een pomp van de corona-afdeling ongedesinfecteerd en onbedoeld op een andere afdeling terechtkomt en hier infectieproblemen veroorzaakt. De schoonheid van deze oplossing ligt in de eenvoud ervan: als je weet waar iets staat, weet je ook precies wat je tot je beschikking hebt. Dat scheelt voor zorgmedewerkers een tijd die ze beter aan patiënten kunnen besteden en managers zullen het verschil van deze aanpak in hun budget zien.

Ook klaar om voor je zorgmedewerkers meer tijd vrij te spelen? Vraag een gratis adviesgesprek aan.