Bij een van onze klanten verstopte een zorgmedewerker de bloeddrukmeter boven het plafond. Niet uit baldadigheid, maar uit pure frustratie. Ze was het zat om steeds te moeten zoeken.

Dit gebeurt in heel Nederland. En het kost zorginstellingen miljoenen.

De verborgen kosten van zoeken

Zoals we eerder beschreven, verstoppen zorgmedewerkers hulpmiddelen in kluisjes, achter vergrendelde kasten, of nemen ze zelfs mee naar huis. Waarom? Omdat ze anders nooit apparatuur kunnen vinden als ze het nodig hebben.

De cijfers liegen er niet om: volgens Markets and Markets groeit de wereldwijde markt voor indoor locatiebepaling van 11,9 miljard dollar nu naar 31,4 miljard dollar in 2029. Een jaarlijkse groei van 21,4%.

Maar wat betekent dit voor jouw zorginstelling?

Waarom juist nu?

Het personeelstekort dwingt ons tot actie
Met 130.000 vacatures in de zorg telt elke minuut. Anita’s verhaal laat zien dat zorgmedewerkers tot 30% van hun tijd kwijt zijn aan zoeken. Tijd die ze liever besteden aan een praatje met bewoners.

MDR-wetgeving vraagt om sluitende documentatie
Handmatig bijhouden van onderhoud en certificering? Dat werkt niet meer. Je moet kunnen aantonen waar apparatuur is geweest en wanneer het onderhouden is.

Data wordt bruikbaar
Geen rapporten vol cijfers meer. Maar concrete meldingen zoals: “Tillift X staat al 3 maanden ongebruikt in magazijn Y.” Informatie waar je direct wat mee kunt.

Nederland: klaar voor de sprong?

Nederlandse zorginstellingen hebben een sterke IT-basis. RTLS past naadloos in het bestaande applicatielandschap zonder dat je weer een nieuwe app erbij krijgt.

Het mooie? De vraag komt nu van binnenuit. Facilitair managers vragen zelf: “Hoe voorkom ik dat ik tilliften huur terwijl ze in het magazijn staan?”

Gerben’s verhaal spreekt boekdelen: hij huurde voor drie jaar een tillift, terwijl er een ongebruikte in het magazijn stond.

De bottomline

RTLS wordt binnen vijf jaar net zo gewoon als wifi in ziekenhuizen. De technologie is er. De businesscase klopt. De eerste succesverhalen zijn binnen.

De vraag is niet óf je gaat digitaliseren, maar wanneer. Wacht je tot iedereen het heeft? Of pak je nu het voordeel?

Volgende keer deel 2: Waarom iedereen begint met hulpmiddelenbeheer (en waarom dat slim is)

Direct aan de slag?